Wat is collectieve verwarming?

In een gebouw met een collectieve verwarming wordt de warmte opgewekt in een centraal opgestelde verwarmingsinstallatie. Die warmte wordt via leidingen verdeeld over de verschillende (woon)eenheden binnen dat gebouw. 

Een deel van de warmte kan ook gebruikt worden voor de verwarming van gemeenschappelijke delen van het gebouw

Wie doet wat bij collectieve verwarming?

Bij collectieve verwarming is er een beheerder van de centrale bron. Die beheerder kan ook taken uitbesteden aan een metingbedrijf.

Wat doet de beheerder van de centrale bron?

Bij collectieve verwarming is er een beheerder van de centrale bron. Meestal gaat dit om: 

  • de vereniging van mede-eigenaars (VME); 
  • de syndicus; 
  • de sociale huisvestingsmaatschappij (SHM). 

Voor de wetgeving is de beheerder van de centrale bron bij collectieve verwarming de leverancier. De beheerder van de centrale bron heeft volgende taken:   

  • zorgen voor het onderhoud en herstelling; 
  • de stookolie, het aardgas of de elektriciteit (voor een centrale warmtepomp ) voorzien; 
  • een contract met de elektriciteits-, aardgasleverancier of de leverancier van de stookolie afsluiten; 
  • individuele meters of de warmtekostenverdelers op de radiatoren plaatsen of vervangen;
  • afnemers informeren over de facturering en het verbruik en duidelijke en heldere facturen sturen. 

Wat doet een metingbedrijf? 

Meestal is er ook een metingbedrijf. Dat is een commerciële partij. Zij staan in voor:  

  • de plaatsing van de meters;  
  • de registratie van de meterstanden;  
  • het onderhoud van de meters; 
  • het opstellen van de kostenverdeling en het maken van de individuele afrekeningen.  

Dat gebeurt op vraag van de VME, syndicus of SHM. De contactgegevens van het metingbedrijf staan vermeld op de factuur die je ontvangt. 

Kan ik bij collectieve verwarming zelf een leverancier kiezen of van leverancier wisselen?

Woon je in een appartement met collectieve verwarming? Dan heb je zelf geen contract met een leverancier van aardgas of stookolie. Je kan dus zelf geen leverancier kiezen of van leverancier wisselen. De beheerder van de centrale bron beslist daarover, vaak wel na overleg met de bewoners. 

Veelgestelde vragen

Ik heb een klacht over collectieve verwarming. Wat moet ik doen?

Heb je klachten over je factuur? Of over de kostenverdeling? Dan kan je uitleg vragen over je factuur. In of bij je factuur vind je informatie vinden over klachtenprocedures, ombudsdiensten of alternatieve geschillenbeslechtingsmechanismen. 

U spreekt best eerst de beheerder van de centrale bron aan: de VME, de syndicus, de SHM of het metingbedrijf bij klachten. Lossen zij je klacht niet of onvoldoende op? Dan kan je terecht bij de federale ombudsdienst. Levert ook dat niet het gewenste resultaat op? Dan kan je ook een klacht indienen bij Vlaamse Nutsregulator via klachten@vlaamsenutsregulator.be

Wat zijn sociale energiemaatregelen?

De Vlaamse Nutsregulator is niet bevoegd voor het sociaal tarief voor collectieve verwarming. Meer info hierover vindt u terug op de website van de FOD Economie.